Je dokument Rady Európy ktorý umožňuje vzájomne porovnanie jazykových znalosti a vzdelania cudzích jazykov v rámci Európskej únie. Bol vypracovaný s cieľom dosiahnúť ešte silnejšiu jednotu členských štátov EU aj v oblasti kultúry.
Čo je vlastne „Spoločný európsky referenčný rámec”?
- predstavuje spoločnú bázu rozvíjania jazykových schopností a zručností v celej Európe
- podrobne popisuje spôsob získavania jazykových vedomostí tak, aby boli študujúci schopní využívať jazyk za účelom komunikácie, a aby si sami vedeli ohodnotiť dosiahnuté jazykové zručnosti
Základný- elementárny stupeň ovládania jazyka |
Stredný stupeň- samostatné ovládanie jazyka |
Vyšší stupeň- kompetentné ovládanie jazyka |
A1 Breakthrough |
B1 Threshold |
C1 Effective Operational Proficiency |
A2 Waystage |
B2 Vantage |
C2 Mastery |
A1
Rozumie a vie používať známe základne výrazy a vety každodenného styku. Vie sa predstaviť a spýtať sa na osobné otázky typu meno , vek, priateľov. Vie v rozhovore reagovať jednoduchým spôsobom ak dotyčná osoba s ktorou sa rozpráva zreteľne a pomaly.
A2
Rozumie často používaným vetám a frázam a dokáže reagovať či spýtať sa na informácie ohľadne rodiny , obchodu , geografie, zamestnania. Dokáže komunikovať s jednoduchou rutinou vyžadujúcou nezložitú a priamu výmenu informácii. Dokáže popísať v jednoduchých pojmoch jeho osobnú situáciu(súkromný život) bezprostredné oblasti v ktorých potrebuje pomoc(potreby).
B1
Dokáže porozumieť témam týkajúcich sa denných záležitostí v zamestnaní , školy, zábavy , atď . Dokáže sa vyrovnať so situáciami ktoré môžu vzniknúť pri cestovaní . Dokáže vytvoriť jednoduchí texty so známych oblastí a osobných záujmov. Dokáže popísať udalosti, sny , túžby ambície a v skratke vysvetliť jeho názory a plány.
B2
Rozumie hlavným bodom zložitého textu konkrétnych aj abstraktných tém zahŕňajúcich technických diskusii v jeho poli pôsobenia. Dokáže reagovať v diskusii spontánne a súvisle čo umožňuje komunikáciu bez väčšej námahy aj pre osobou ktorú je daný jazyk materinský. Dokáže vyprodukovať detailný text na širokú škálu predmetov a vysvetliť uhol pohľadu na tému uvádzajúci výhody a nevýhody rôznych možností.
C1
Vie porozumieť širokú škálu náročných a dlhších textov a rozoznať implicitný zmysel. Dokáže sa vyjadrovať spontánne bez nápadne hľadanie výrazov. Používa jazyk pre sociálne, akademické a profesionálne účely. Vie vyprodukovať čisté , dobre štruktúrované a detailne texty na komplexné subjekty ukazujúci kontrolované využitie organizačných vzorov a kohéznych aparátov a štylistických prostriedkov.
C2
Virtuálne rozumie z ľahkosťou všetkému priamo na počutie. Dokáže sa vyjadrovať plynulo , spontánne a precízne rozlišujúc jemnejšie odtiene zmyslu aj v komplexných situáciách. |